Turbo’s zijn van die geheimzinnige, mechanische toverstokjes die onze auto’s een flinke boost geven. De meeste mensen weten dat ze iets met “meer vermogen” te maken hebben, maar hoe werken ze nou echt? Hier duiken we in de wereld van turbo’s, en bekijken we hoe ze werken en waarom ze je auto zo lekker fel maken op de weg.
Wat is een turbo?
Een turbo – voluit ‘turbocharger’ – is een apparaat dat meer lucht in de motor duwt. Je motor heeft lucht (en brandstof) nodig om te kunnen werken, en door extra lucht naar binnen te persen, creëert de turbo meer vermogen. Dit fenomeen is gebaseerd op het principe dat meer lucht en brandstof in de cilinders betekent dat er grotere ontploffingen plaatsvinden. Meer ontploffingen betekenen simpelweg meer kracht.
Hoe werkt een turbo?
Eigenlijk is een turbo een slimme kleine windturbine die wordt aangedreven door de uitlaatgassen van je auto. Dat klinkt misschien gek, maar het is briljant: je motor produceert namelijk behoorlijk veel afvalwarmte en uitlaatgassen, en de turbo maakt er slim gebruik van om de luchtstroom richting de motor op te peppen.
Hier is hoe dat werkt in 3 stappen:
- Uitlaatgassen Aandrijven van de Turbine
De turbo bestaat uit twee delen: een turbinewiel en een compressorwiel. Als je gas geeft, produceert je motor hete uitlaatgassen. Deze gassen stromen naar buiten en komen langs het turbinewiel van de turbo. Dit wiel begint hierdoor heel hard te draaien – vaak tienduizenden keren per minuut! - Compressor Zuigt Meer Lucht naar Binnen
Doordat de turbine ronddraait, wordt ook het compressorwiel in de turbo aangedreven. Deze compressor zuigt extra lucht naar binnen en perst die samen. Deze samengeperste lucht gaat via buizen en intercoolers naar de cilinders van je motor. Samengeperste lucht betekent dat er meer zuurstof in dezelfde ruimte zit, en dat betekent weer meer kracht. - Intercooler Koelt de Lucht Af
Gecomprimeerde lucht wordt heet, en warme lucht is minder dicht, wat betekent dat het minder zuurstof bevat. Om ervoor te zorgen dat de motor maximale luchtkwaliteit krijgt, gaat de samengeperste lucht eerst door een intercooler. Dit apparaat koelt de lucht af, waardoor deze dicht en zuurstofrijk blijft als het de motor in gaat. Resultaat: meer vermogen!
Turbo Lag: Het nadeel van een turbo
Zoals bij alles wat goed voelt, zit er ook een nadeel aan turbo’s: de turbo lag. Dit is die kleine vertraging die je voelt wanneer je gas geeft en de turbo nog even nodig heeft om op snelheid te komen. Dit komt omdat de turbo even tijd nodig heeft om de uitlaatgassen naar het turbinewiel te sturen en het wiel op toeren te laten komen. Tegenwoordig wordt turbo lag steeds kleiner dankzij geavanceerdere technologieën zoals variabele geometrie-turbo’s en zelfs twin-turbo’s.
Twin-Turbo: Dubbel zo veel plezier
Sommige auto’s hebben zelfs twee turbo’s: een kleinere en een grotere. Dit noemen we een twin-turbo-opstelling. De kleine turbo neemt bij lagere toeren snel de luchttoevoer voor zijn rekening, terwijl de grote turbo het overneemt bij hogere snelheden. Dit verkort de turbo lag aanzienlijk en zorgt ervoor dat je een meer lineaire krachtopbouw hebt, wat resulteert in soepele prestaties op elk toerental.
Waarom wil je een turbo?
Nu vraag je je misschien af, waarom zou je een turbo op je auto willen? Wel, een turbo biedt meer vermogen zonder dat de motor veel groter hoeft te zijn. Dit betekent dat kleinere motoren met turbo’s krachtige prestaties kunnen leveren en daarbij vaak nog zuiniger zijn ook. Ze maken auto’s compacter en lichter, wat weer gunstig is voor de brandstofefficiëntie en emissies.
Onderhoud en levensduur van een turbo
Een turbo heeft, net als elke mechanische component, onderhoud nodig. Omdat ze op zulke hoge snelheden draaien, kunnen ze slijten. Het is daarom belangrijk om regelmatig je olie te verversen en de motor goed te laten afkoelen na een stevige rit, zodat de turbo niet onnodig slijt. Mocht je turbo aan vervanging toe zijn dan kun je deze vaak het beste online kopen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Turboshop waar ze praktisch alle merken aanbieden!
Samenvatting
Een turbo maakt je motor krachtiger, zuiniger en efficiënter door slim gebruik te maken van de uitlaatgassen van je auto. Het werkt als een soort supercharger, maar dan met een hele eigen manier van lucht in de motor persen. Of je nu een snelheidsduivel bent of gewoon houdt van een efficiëntere rit, een turbo kan een wereld van verschil maken.