Elektrische stroom is niet alleen bedoeld om de wielen van een auto aan te drijven. Audi gebruikt elektrische turbocompressoren om de gevreesde turbo-lag te verslaan en motoren sneller te laten reageren. Dit is hoe het werkt.
Conventionele turbocompressoren gebruiken uitlaatgassen om een turbine te laten draaien, waardoor er meer lucht in de motor komt. Meer lucht betekent meer verbranding en meer verbranding betekent meer kracht. Dat is het goede deel. Het slechte deel is dat uitlaataangedreven turbo’s een bepaalde snelheid moeten bereiken om effectief te werken. Bij lage motortoerentallen is het volume uitlaatgassen te laag om de turbo’s te laten werken. Naarmate het motortoerental stijgt, spoelen de turbo’s omhoog en beginnen ze een boost te creëren.
Audi elektrische turbocompressor
In plaats van uitlaatgassen worden elektrische turbo’s aangedreven door elektromotoren. Audi gebruikt een 48-volt elektrisch systeem voor energie, dat de energie van het remmen verzamelt en opslaat in een kleine lithium-ionbatterij. De elektrische turbo-hardware voegt 22 pond toe, maar vermindert de reactietijd van het gas tot 250 milliseconden, wat volgens Audi sneller is dan de reactietijd van een mens.
Audi biedt al een paar jaar elektrische turbo’s op andere markten aan, maar de technologie komt nu pas naar de Verenigde Staten in de 2020 S6 en S7. In die auto’s werkt de elektrische turbo (die Audi een “elektrisch aangedreven compressor” of EPC noemt) met twee conventionele turbo’s op een 2,9-liter V-6. De elektrische eenheid is stroomafwaarts van de uitlaataangedreven turbo’s gemonteerd en stroomopwaarts van een lucht-water intercooler.
Bij lage motortoerentallen wordt de elektrische turbo geactiveerd en draait hij tot 70.000 tpm, waardoor het uitgangsvermogen constant blijft. Bij hogere motortoerentallen sluit een klep en wordt lucht via verschillende paden in de motor geleid.
Audi elektrische turbocompressor
De 2020 S6 en S7 maken beide 444 pk en 443 pond-voet koppel, wat 37 lb-ft meer is dan hun turbo V-8-voorgangers, merkte Audi op. De autofabrikant claimt dat reactievermogen bij rijden in de echte wereld ook wedijvert met die van de grotere 4,0-liter V-8. Door de motor te verkleinen, kon Audi ook een beter benzineverbruik behalen. De 2020 S6 en S7 hebben beide een nominaal vermogen van 22 mpg, een stijging van 18 mpg gecombineerd voor de V-8-versies.